Searching...
14 Ocak 2014

Dünya'nın En Büyük Danimarkalısı Niels Bohr Kimdir ?

09:13
Bu ünvanı ona, bizzat Danimarkalılar vermiştir. Dünyanın en büyük Danimarkalısı diyerek, övünç kaynakları dört sebepten biri olarak görmüşlerdir. 

Niels Bohr, kuantum fiziğine 50 yılını vermiştir. Kuantum kuramının atom yapısının belirlenmesinde ilk kez model oluşturmuş ve atom çekirdeğinin "Sıvı damlacığı modeli" ni geliştirmiştir. Rutherford, Einstein gibi çok ünlü bilim insanları ile çalışmıştır.

Kopenhag Teorik Fizik enstitisü başkanlığı yapmış, kürsü sahibi, genç fizikçilerin çalışmak için can attığı, sıraya girdiği bir bilim insanıydı. Hatta başkanlığını yaptığı enstitü bütün çevreler tarafından Bohr enstitü olarak anılırdı.Yetiştirdiği ünlü fizikçiler arasında, Heisenberg, Pauli, Gamaw, Landau`da vardır.

1922`de emekleri Nobel ile ödüllendirilmiştir. Oğlu Aage Bohr`da babası gibi büyük bir fizikçi olup 1975`te Nobel Ödülünü kazanmıştır.
"Kuantum mekaniğini düşündüğünüzde, başınız dönüp mideniz bulanmıyorsa, onu gerçekten anlamış sayılmazsınız" sözü Ona aittir.
Niels Bohr`un, evrenin kuantum mekaniğine göre son derece farklı işleme tarzı ile görüşleri, kuantum tuhaflığı hala bir cok bilim insanın başını döndürmektedir. 

Ünlü sicim kuramcılarından Brian Greene`de kitaplarında "Bilim insanlarının en büyüklerinden Niels Bohr benim kahramanlarımdan biridir" demiştir. Bohr`un büyüklüğünü bazı çalışmalarını inceleyerek daha iyi görebiliriz.

Uzayda belirli bir yerde ki bir dalganin büyüklüğü, elektronun uzayda o noktada bulunma olasılığıyla orantılıdır. Olasılık dalgasının küçük olduğu yerler elektronun bulunma olasılığının düşük olduğu yerlerdir. Olasılık dalgasının sıfır olduğu yerler ise elektronun bulunamayacağı yerlerdir öngörüsü ve elektronun belirli bir konumu yoktur, olasılık dalgası, elektronun uygun bir şekilde incelendiginde, burada veya şurada olma olasılığını şifreler, bir elektron konumu konusunda söylenebilecekler gerçekten bundan ibarettir öngörüsü, kuantum mekaniğinin temel taşlarını oluşturmuştur.

1885`doğmasından dolayı 2.Dünya savaşınıda yaşamış, bu süreçte ülkesini terk etmek zorunda kalmıştır. Çok azimli, neşeli, mizah gücü yüksek bir insan için savaş ile beraber acılı yıllar başlamış, bu süreçte Amerika`ya yerleşmek zorunda kalmıştır. 

Tıpkı Einstein gibi Bohr`da 2.Dünya savaşının kara lekesi olarak tarihte yerini alan atom bombasının yapımı ve gelişminde katkıda bulundu. Savaştan sonra ise doğdugu topraklara geri dönerek 1962 yılında Kopenhag`ta vefat etti.

Einstein`ın, atom bombası yapımı ve kullanımında ki pişmanlığını, "Keşke ayakkabı tamircisi olsaydım" sözleriyle dile getirdiğini hepimiz biliyoruz. 

Dünyanın en büyük Danimarkalısı Niels Bohr`un bu konuda bir demecine rastlamadım araştırmalarım sırasında, fakat hayatını okudukça, böyle bir pişmanlık içerisinde olduğunu hissettim. Bilime katkılarından dolayı kendisini saygı ile anıyoruz. 

#İnanç Kızılkaya

0 yorum:

Yorum Gönder